APROPOS kommunikation ApS er godkendt og certificeret af Arbejdstilsynet og Danmarks Akkrediteringsinstitution som udbyder af den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse
Assertion

Assertion


Assertion er et værktøj til at få større gennemslagskraft og til at blive bedre til at få sagt det, du mener. For mange er det svært at sige nej. At sige fra på en arbejdsopgave, som simpelthen ikke kan nås i dag, uden at svaret bliver misforstået eller opfattet negativt. På samme måde er det også svært at sige ja.
At fremhæve sig selv og påpege, at man f.eks. kunne tænke sig en ny eller spændende arbejdsopgave. Det bliver ofte ved håbet om, at omgivelserne er tankelæsere, der ved, hvad man vil.
 
At være assertiv er:
At vedkende sig sine følelser, behov, grænser, ønsker - og turde give udtryk for dem med respekt for sig selv og andre. Det viser sig, at denne specielle måde at opføre sig på i konfliktsituationer øger den personlige gennemslagskraft, i stedet for, som man måske skulle tro, at mindske den.
 

Samt

  • at udtrykke sin mening og kommunikere direkte uden at nedgøre
  • at finde de rigtige ord og turde bruge dem
  • at arbejde med sin personlige fremtræden, så budskabet ikke sløres
  • at kunne iagttage og lytte til andre
  • at tænke over, hvad man kan gøre anderledes
  • at kunne adskille sit eget følelsesliv fra andres
  • at sætte grænser for sig selv
  • at stoppe jagten på at være populær
  • at kunne indse, at man ikke kan ændre andre mennesker
  • Assertion handler om selvindsigt og selvforståelse.

 


Du bliver bevidst om dit eget værd, bedre til at træffe beslutninger, til at samarbejde, løse konflikter og til at give og modtage kritik, anerkendelse og komplimenter.
En ligeværdig kommunikation er grundstenen i alt samarbejde, konfliktløsning, parforhold, nærvær og samvær med andre mennesker - derfor kan du arbejde med assertion inden for følgende områder:
 
  • Ligeværdig kommunikation
  • Grundlæggende rettigheder
  • Respekt for forskelligheden
  • Samarbejde – kritik og ros
  • Sig nej så det forstås
  • Konflikter og handlemønstre
  • Håndtering af konflikter
  • Problemløsnings- og konflikthåndteringsstil
  • Den vanskelige samtale
 
Kontakt os her





Relaterede sider:

Tilmelding til nyhedsbrev