I forbindelse med den gradvise genåbningen af samfundet har Arbejdstilsynet i samarbejde med Styrelsen for Patientsikkerhed udarbejdet et informationsmateriale, der vejleder kontorarbejdspladser i den private sektor i smitteforebyggelse.
Der gælder de samme arbejdsmiljøregler for arbejde på kontorer som for alle andre jobfunktioner. Derfor skal arbejdsgiverne iværksætte foranstaltninger, der kan forebygge risiko for smitte med coronavirus så effektivt som muligt.
Der er en række tiltag, arbejdsgiveren ifølge sundhedsmyndighederne bør iværksætte for at reducere risikoen for smitte med coronavirus.
Arbejdsgiverne opfordres til at inddrage medarbejderne i planlægningen af de konkrete tiltag.
Arbejdsgiverne skal som led i samarbejde om sikkerhed- og sundhed på arbejdspladsen inddrage medarbejdere i planlægningen af konkrete tiltag med betydning herfor. Hvor der findes en arbejdsmiljøorganisation, skal det ske med inddragelse af denne.
Det er vigtigt, at arbejdet på kontorer er tilrettelagt, så I mindsker de ansattes risiko for smitte med coronavirus.
Det gøres ved at følge Sundhedsstyrelsens anbefalinger og sørge for nedenstående: