Mandshøje stakke af A4-ark – så meget fylder de lister på mindst 500.000 opkald til og fra mobiltelefoner, som kommunerne hvert år skal finde ressourcer til at gennemgå som følge af den nye multimedieskat, som træder i kraft efter årsskiftet.
Loven betyder nemlig, at arbejdsgiverne skal foretage stikprøvekontroller af opkald til og fra mobiltelefoner, som de har stillet til rådighed for deres medarbejdere. Det gælder de medarbejdere, som har afgivet en ”tro og love erklæring” på, at de udelukkende bruger telefonen arbejdsmæssigt.
Stikprøvekontrollerne skal foretages for fem procent af medarbejderne en gang om året. Det fremgår af en vejledning til multimedieskatten som netop er udkommet.
350.000 daglige opkald
Regnestykket er foretaget på baggrund af KL’s høringssvar til vejledningen om multimedieskatten. Her var der oprindeligt lagt op til kontrol af samtlige medarbejdere.
KL gjorde her opmærksom på, at der alene på hjemmehjælpsområdet er ansat 60-70.000 medarbejdere, der hver er udstyret med en telefon eller en PDA (håndholdt computer). De foretager i gennemsnit fem til syv opkald hver dag. Det svarer til 300-350.000 daglige opkald, som alle så skulle tjekkes for, om nogle af dem var gået til private numre og derfor skulle udløse multimedieskat.
Den indlysende uløselige kontrolopgave er i den nye vejledning blevet indskrænket til, at arbejdsgiverne kun skal foretage en stikprøve på fem procent af medarbejderne en gang om året på baggrund af en måneds samtaler.
For hele stikprøven tilsammen vil det give 300.000 til 500.000 opkald, der skal kontrolleres for at kommunen kan leve op til sin kontrolforpligtelse (se fakta).
Hvis man antager, at en opkaldsliste kan rumme 50 numre pr side, betyder det, at mellem 6.000 og 10.000 A4-sider skal gennemgås for, om de indeholder private numre.
Kontrollen bliver yderligere ressourcekrævende, fordi de opkaldslister, som arbejdsgiverne skal gennemgå for medarbejderne, kun indeholder de seks første cifre. Det skyldes, at lovgivningen omkring registerdata ikke giver mulighed for, at samtlige otte cifre indgår.
Dette gør det selvsagt ekstra tidskrævende at tjekke hvilke opkald, der er private.
”Det er ikke hensigtsmæssigt, at arbejdsgiverne pålægges store administrative byrder, der øger virksomhedernes omkostninger, ligesom offentlige institutioner ikke bør pålægges øgede administrative opgaver, der flytter ressourcer fra kerneopgaverne”.