APROPOS kommunikation ApS er godkendt og certificeret af Arbejdstilsynet og Danmarks Akkrediteringsinstitution som udbyder af den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse
APV og sygefravær

APV og sygefravær


Sygefravær skal med i arbejdspladsvurderingen (APV)
 
APV'er gennemført efter den 1. januar 2005 skal indeholde en stillingtagen til arbejdsmiljøets indvirkning på sygefraværet.  Kravet indebærer ikke, at virksomhederne er forpligtet til at nedbringe sygefraværet.
Der er intet krav til hvorledes sygefraværet inddrages. 
 
Metode:
  • analyse af sygefraværet udfra eksisterende viden og dokumenter
  • vurdering af forhold i arbejdsmiljøet, som kan være medvirkende
  • udarbejdelse af handlingsplan til løsning af medvirkende problemstillinger

Indhold i en APV:
  • ulykker
  • ubekvemme arbejdsstillinger og -bevægelser
  • EGA
  • ringe indflydelse på eget arbejde
  • jobusikkerhed
  • manglende udviklingsmuligheder
  • ringe kollegial og ledelsesmæssig støtte og feedback
  • stor arbejdsmængde og tidspres
  • traumatiske begivenheder i arbejdet
  • konflikter og mobning


Virksomheden bestemmer selv, om de vil udarbejde en sygefraværspolitik, men egenindsatsen vil kun blive bedømt som værende høj, (ved niveauplacering) hvis virksomheden har udarbejdet en.




Relaterede sider:

Tilmelding til nyhedsbrev