APROPOS kommunikation ApS er godkendt og certificeret af Arbejdstilsynet og Danmarks Akkrediteringsinstitution som udbyder af den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse
Sygefravær skal med i arbejdspladsvurderingen (APV)
APV'er gennemført efter den 1. januar 2005 skal indeholde en stillingtagen til arbejdsmiljøets indvirkning på sygefraværet. Kravet indebærer ikke, at virksomhederne er forpligtet til at nedbringe sygefraværet.
Der er intet krav til hvorledes sygefraværet inddrages.
Metode:
analyse af sygefraværet udfra eksisterende viden og dokumenter
vurdering af forhold i arbejdsmiljøet, som kan være medvirkende
udarbejdelse af handlingsplan til løsning af medvirkende problemstillinger
Indhold i en APV:
ulykker
ubekvemme arbejdsstillinger og -bevægelser
EGA
ringe indflydelse på eget arbejde
jobusikkerhed
manglende udviklingsmuligheder
ringe kollegial og ledelsesmæssig støtte og feedback
stor arbejdsmængde og tidspres
traumatiske begivenheder i arbejdet
konflikter og mobning
Virksomheden bestemmer selv, om de vil udarbejde en sygefraværspolitik, men egenindsatsen vil kun blive bedømt som værende høj, (ved niveauplacering) hvis virksomheden har udarbejdet en.