APROPOS kommunikation ApS er godkendt og certificeret af Arbejdstilsynet og Danmarks Akkrediteringsinstitution som udbyder af den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse
Sygefravær og arbejdspladsvurdering

Sygefravær og arbejdspladsvurdering

 

En arbejdspladsvurdering (APV) er en lovpligtig proces, der skal sikre, at I som virksomhed løser og forebygger eventuelle arbejdsmiljøproblemer.

Processen starter med, at I afdækker arbejdsmiljøet i alle dele af virksomheden. Hvis det viser sig, at der er risici eller problemer i arbejdsmiljøet, skal I vurdere deres alvor og beslutte, hvordan I vil håndtere dem.

I skal også tage stilling til, hvem der har ansvaret for, at problemerne bliver løst, og hvornår I skal følge op på, om jeres tiltag har haft den ønskede effekt.
 

Som et led i jeres APV skal I udarbejde en skriftlig handlingsplan, som skal være tilgængelig for alle på virksomheden. Handlingsplanen skal også kunne fremvises for Arbejdstilsynet. I bestemmer selv om den skal være fysisk eller digital.

I skal altså sørge for at gennemføre en APV-proces, når det er relevant, men I skal dog som minimum sørge for at komme omkring alle virksomhedens arbejdsmiljøforhold hvert tredje år.

Det betyder, at hvis der ikke i mellemtiden har været anledning til at gennemføre en APV-proces for et givent arbejdsmiljøforhold, skal I minimum hvert tredje år afdække forholdet og lave en risikovurdering af det.

APV-processens enkelte elementer:

  1. En risikovurdering af virksomhedens arbejdsmiljøproblemer. Risikovurderingen skal foretages på baggrund af en afdækning af virksomhedens arbejdsmiljøforhold.
  2. En inddragelse af virksomhedens sygefravær med henblik på vurdering af, om forhold i virksomhedens arbejdsmiljø kan medvirke til sygefraværet.
  3. En skriftlig handlingsplan til løsning af arbejdsmiljøproblemer, som ikke kan løses umiddelbart. Handlingsplanen skal indeholde en beskrivelse af problemernes art, alvor, omfang og årsager samt oplysninger om hvornår og hvordan problemerne skal løses, herunder hvem der har ansvaret for at gennemføre løsningerne.
  4. En gennemførelse af handlingsplanen og opfølgning på de iværksatte foranstaltninger, herunder opfølgning på om igangsatte løsninger er fyldestgørende og effektive.


Arbejdsgiveren skal sørge for at gennemføre en arbejdspladsvurdering, når der sker ændringer i arbejdet, arbejdsmetoderne, arbejdsprocesserne m.v., som kan have betydning for virksomhedens arbejdsmiljø. Arbejdsgiveren skal derudover sørge for, at virksomhedens arbejdsmiljøforhold, herunder om der er arbejdsmiljøproblemer, afdækkes mindst hvert tredje år.

Hvis arbejdsgiveren ikke selv råder over fornøden indsigt i APV-arbejdet
Hvis arbejdsgiveren ikke selv råder over fornøden indsigt til at gennemføre arbejdspladsvurderingen, skal arbejdsgiveren indhente ekstern, sagkyndig bistand. Selvom der indhentes ekstern, sagkyndig bistand, er det stadig arbejdsgiverens ansvar, at der gennemføres en arbejdspladsvurdering, og at kravene, der fremgår af §§ 2 og 3, er opfyldt.

Hvad skal inddrages i forbindelse med sygefravær?

 

  • Analyse af virksomhedens fravær på baggrund af registreringer af kort- og langtidsfravær i afdelinger, for medarbejdere eller arbejdsfunktioner
  • Vurdering af eventuel sammenhæng mellem arbejdsmiljø og fravær
  • Handlingsplan indarbejdes i APV med henblik på at forebygge og nedbringe evt. arbejdsrelateret sygefravær
  • Gennemførelse af indsats
  • Evaluering og eventuel behov for nye indsatser


Inddragelse af sygefravær i APV

I skal også vurdere, om der er forhold i arbejdsmiljøet, som medvirker til sygefravær. Det er altså ikke selve sygefraværet, der skal tages stilling til, men I skal vurdere, om der eventuelt er forhold i arbejdsmiljøet, der kan medvirke til det samlede sygefravær. Enkeltpersoners sygefravær skal ikke inddrages i APV-processen.

Når I inddrager sygefraværet, kan APV-processen bidrage til at øge kendskabet til eventuelle sammenhænge mellem virksomhedens arbejdsmiljø og sygefravær. Derfra kan I vurdere, hvad I i givet fald kan gøre for at nedbringe sygefraværet.


Sygefraværspolitik

Sygefraværspolitikken fastlægger de praktiske retningslinier og metoder for, hvordan medarbejdere og ledere i virksomheden skal forholde sig til sygefravær. Arbejdstilsynet vil ved et tilpasset tilsyn eller screening også medtage en sygefraværspolitik i vurderingen af virksomhedens egen-indsats.

 

Sygefraværspolitikken skal indeholde

 

  • Mål for virksomhedens sygefraværspolitik
  • Indsatsområder eller delmål
  • Metoder (sygefraværssamtale, rådgivere m.m.)
  • Retningslinier (handlingsplaner, opfølgning)

 

Det kan du/ I ikke klare det alene, du/ I må finde nogle rådgivere som kan arbejde videre med følgende emner:

 

  • Afklaring af helbredsforhold og arbejdsevne
  • Tilpasning af arbejdsopgaver, arbejdsmiljø og indretning af arbejdsplads
  • Forbedring af fysisk og psykisk arbejdsmiljø
  • Lederuddannelse om bl.a. fremme af trivslen i virksomheden
  • Retningslinier og metoder for dialog med en sygemeldt og modtagelse af en medarbejder, der vender tilbage efter en længere sygeperiode
  • Livsstilsfaktorer: alkohol, rygning, motion, sundhedsfremme m.m.
  • Tilbud om støtte ved kriser og traumatiske hændelser
  • Graviditetspolitik
  • Offentlige støtte- og kompensationsmuligheder
  • Fratrædelse på en god måde

 

Det er vigtigt, at virksomhedens arbejdsmiljøorganisation/ sikkerhedsorganisation og de øvrige personalefunktioner samarbejder om indsatsområdet sygefravær og APV.




Relaterede sider:

Tilmelding til nyhedsbrev