APROPOS kommunikation ApS er godkendt og certificeret af Arbejdstilsynet og Danmarks Akkrediteringsinstitution som udbyder af den lovpligtige arbejdsmilj√łuddannelse
De syv intelligenser

De syv intelligenser


Professor Howard Gardner fra Harward universitetet udgav i 1983 "Frames of Mind". Den bog, der siden har dannet udgangspunkt for en revolutionerende skoleudvikling i USA og senere i store dele af verden. Bogen giver det teoretiske og forskningsmæssige grundlag for de mange intelligensers pædagogik, der bygger på den nyeste hjerneforskning om, hvordan mennesker lærer.
 
Teorien klarg√łr, at der ikke som hidtil antaget er to prim√¶re intelligensomr√•der, det sproglige og matematisk-logiske,- men syv-otte, m√•ske flere m√•der at v√¶re intelligent p√•. Det nye i Gardners teori er, at alle intelligenser, der hver opereres fra en specifik del af hjernen, er ligev√¶rdige, s√•ledes at omr√•der som musikalsk, krops-kin√¶stetisk, rumlig-visuel og personlig begavelse, der tidligere blev betragtet som talenter, i dag m√• anerkendes p√• lige fod med de √łvrige intelligenser.
 

Verbal og sproglig intelligens
Sprogligt-verbalt intelligente har h√łjt udviklede talegaver, holder af at l√¶se, skrive og spille ordlege. Du har nemt ved at huske navne, datoer, steder m.m. Dit ordforr√•d er stort, og du bruger sproget flydende. Du eren god historiefort√¶ller, udvikler logiske argumenter, og anvender retorik samt metaforer.
Den sproglige intelligens er h√łj hos journalister, forfattere, administratorer, entrepren√łrer, s√¶lgere, r√•dgivere, advokater, filosoffer, skuespilforfattere, poeter og reklametekstforfattere.

Du kan udvikle din og andres verbale og sproglige intelligens ved at fortælle og læse historier, spille memoryspil, skrive fortællinger, interviewe, holde taler, diskutere og debattere noget mere, anvende stavelege og ved at skrive.
 

Musikalsk og rytmisk intelligens
Musikalske mennesker er f√łlsomme over for lydene i deres omgivelser, og du foretr√¶kker at lytte til musik, n√•r du studerer eller l√¶ser. Du nyder rytme, anslag samt klang og synger/nynner tit, n√•r du foretager sig noget. Du forst√•r, og kan udvikle musik.

Den musikalske intelligens er h√łj hos teknikere, musikl√¶rere, instrumentmagere, korsangere, musikere, orkestermedlemmer, dirigenter, musikkritikere, aficionadoer, musiksamlere og komponister.

Du kan styrke din og andres musiske og rytmiske intelligens ved at spille et instrument, synge, lytte til klassisk musik.
 
Visuel, rumlig intelligens:
Rumligvisuelle mennesker nyder kunst, at l√¶se kort samt diagrammer, og t√¶nker i billeder samt billedligt. De kan klart visualisere billeder, n√•r de t√¶nker over en ting, holder af puslespil, og af at l√łse kunstneriske problemer. De opfatter og repr√¶senterer den rumligvisuelle verden pr√¶cist, kan bearbejde farver, linjer, former, faconer og rummet i deres arbejde og hverdag. De fortolker og kan grafisk repr√¶sentere visuelle eller rumlige ideer. Den rumligvisuelle intelligens er h√łj hos illustratorer, kunstnere, guider, fotografer, malere, designere, v√¶vere, arkitekter, bygningsh√•ndv√¶rkere, kunstkritikere, opfindere og filmskabere.
 
Kropslig og kinæstetisk intelligens
Hvis du har denne form for intelligens, har du ofte god kontakt med din krop, god timing, kontrol med genstande, du har gode reflekser, og du l√¶rer bedst ved at bev√¶ge dig. Du kan lide at engagere dig i fysisk sport. Du kan lide at r√łre ved ting og have kropskontakt med andre. Du er god til at bruge h√¶nderne. Du kan lide at spille skuespil. Du l√¶rer ved at deltage aktivt og husker det, der er gjort, mere end det, du ser. Du kan lide at g√• rundt og lege med ting, mens du lytter.
 

Logisk og matematisk intelligens
Denne intelligensform er den klassiske intelligens, som vi alle blev målt på i skolen. Det er også den intelligens, som de fleste intelligenstest måler.

Du udforsker m√łnstre samt forhold mellem ting, og g√łr tingene i r√¶kkef√łlge. Du holder af matematik, udf√łrer fors√łg for at teste ting, du ikke forst√•r, nyder at l√łse problemer, og dine argumenter er altid klare og logiske. Du forst√•r abstrakte koncepter, og er i stand til at g√¶tte p√• udfald, bruger matematik i dit daglige liv, er god til hovedregning og opfatter underliggende tendenser og de store linjer.

Den logiskmatematiske intelligens er h√łj hos computerprogramm√łrer, videnskabsfolk, komponister, ingeni√łrer, opfindere, bogholdere, revisorer, statistikere, handelsfolk og designere.
 

Hvis du har denne foretrukne intelligens, arbejder du bedst ved at l√łse problemer, lege med matematiske computerspil, analysere data, eksperimentere med praktiske problemer, s√łrger for at have et system p√• alting, l√łse opgaverne trinvis og √©t problem ad gangen.
 

Den personlige intelligens/ indadvendt filosofisk intelligens
Personligt intelligente er selvtillidsfulde, uafh√¶ngige og viljest√¶rke. Du motiverer dig selv, du foretr√¶kker uafh√¶ngige projekter, og tiltr√¶kker tit andre mennesker p√• grund af din indre styrke. Du foretr√¶kker din egen indre verden, du holder af at v√¶re alene og er bevidst om din egen styrke, svaghed samt f√łlelse.
Du vil oftest v√¶re selvmotiverende, opm√¶rksom p√• dine styrker og svagheder, oftest meget tilbagetrukket med private ting og √łnsker at t√¶nke tingene igennem i enrum.

Den personlige intelligens er h√łj hos planl√¶ggere, selvst√¶ndigt erhvervsdrivende, kunstnere, religi√łse ledere og forfattere.

Du kan styrke din intelligens ved athave "hjerte til hjerte"-samtaler og ved at anvende indlæringsaktiviteter, der befordrer en personlig udvikling. At du får tid til at gå i dybden med at tolke begivenheder og at sætte tid til din indre refleksion og lytte til din intuition, og at du tillader dig at være anderledes end de andre i gruppen.
 

Menneskevendt og social intelligens
Du nyder at v√¶re sammen med andre mennesker, du har mange venner samt sociale aktiviteter, og l√¶rer bedst ved at relatere til og deltage i f√¶llesskaber. Du bem√¶rker og reagerer p√• andres f√łlelser, og du er god til at organisere og forklare, hvad der skal g√łres. Du hj√¶lper andre med deres problemer og kan skelne mellem og fortolke forskellige sociale l√łsninger. Du har indflydelsen til at inspirere andre.

Den sociale intelligens er h√łj hos managere, politikere, socialarbejdere, l√¶ger, sygeplejersker, l√¶rere, sociologer, psykologer, administratorer, psykoterapeuter, konsulenter og karismatiske ledere.
 

Du kan styrke din intelligens ved at l√¶re gennem samarbejds√łvelser, bruge pauser til at tale sammen, arbejde sammen, anvende f√¶rdigheder i kommunikation og i at opbygge relationer, g√łre indl√¶ring sjov og s√łrge for, at der altid er tid til socialt samv√¶r i alle indl√¶ringssituationer, arbejde i teams, l√¶re ved at yde service og anvende √łvelser, hvor folk skal tale med hinanden.
 

 

 

 




Relaterede sider:

Tilmelding til nyhedsbrev