Bliv klædt på til rollen som arbejdsmiljørepræsentant (AMR). Her får du styr på ansvar, uddannelse og muligheder som medlem i AMO.
Som arbejdsmiljørepræsentant er du med til at skabe en god og tryg arbejdsplads for dig og dine kollegaer. Du er den, der holder øje med arbejdsmiljøet og sørger for, at alle har det godt – både fysisk og psykisk. En arbejdsmiljørepræsentant (AMR) er medarbejdernes talerør, når det handler om arbejdsmiljø. Som AMR kan du hjælpe kollegerne med viden om deres rettigheder og pligter, og du kan svare på spørgsmål om sikkerhed, trivsel og forebyggelse. Du er med til at spotte risici og farer i arbejdsmiljøet og sikrer, at de bliver taget hånd om – f.eks. hvis der opstår usikre arbejdsforhold eller arbejdsrelaterede problemer.
Som arbejdsmiljørepræsentant deltager du også i arbejdsmiljømøder, hvor du kan bringe medarbejdernes perspektiver ind og være med til at finde løsninger. Du kan stå for at indberette ulykker eller farlige situationer og følge op, så det ikke sker igen. Kort sagt: AMR’en spiller en vigtig rolle i at skabe en sikker og sund arbejdsplads, hvor alle trives.
Når du bliver valgt som arbejdsmiljørepræsentant (AMR), skal du gennemføre den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse.
Arbejdsmiljørepræsentantens opgaver afhænger i høj grad af forholdene på din virksomhed. Du skal derfor først og fremmest sammen med arbejdsmiljøgruppen sætte dig ind i vigtige forhold for medarbejdere og ledere på din virksomhed. Er der specifikke problemstillinger, I skal være opmærksomme på i jeres branche? Er der igangværende undersøgelser eller opfølgning, der skal ske?
Som arbejdsmiljørepræsentant er du en del af din virksomheds arbejdsmiljøorganisation. Hvordan i præcis organiserer jer, afhænger af din virksomhedens størrelse og indgåede aftaler på området. Arbejdsmiljøarbejdet omfatter både overordnede strategiske opgaver og daglige operationelle opgaver.
På virksomheder med 35 eller flere ansatte tager arbejdsmiljøudvalget sig af de strategiske opgaver som planlægning, ledelse og koordinering af arbejdsmiljøsamarbejdet. Her fastsætter arbejdsmiljøudvalget konkrete mål og planlægger, hvordan de skal opnås. De daglige opgaver håndteres af arbejdsmiljøgrupperne. På virksomheder med 10-34 ansatte har arbejdsmiljøorganisationen både de daglige og de overordnede opgaver i arbejdsmiljøarbejdet.
Looking for information about the Occupation Health and Safety Representativ in English?
Som arbejdsmiljørepræsentant er du med til at sikre, at arbejdspladsen overholder arbejdsmiljølovgivningen. Et arbejdsmiljørepræsentantkursus er en vigtig del af din uddannelse, da det giver dig den nødvendige viden til at identificere og håndtere risici. Apropos Kommunikation udbyder den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse på 3 dage eller som online løsning. Læs mere og tilmeld dig vores arbejdsmiljøuddannelser, der er udviklet til arbejdsmiljørepræsentanter og arbejdsledere herunder. Vi tilbyder både uddannelsen som fysisk fremmøde, online eller på engelsk.
Har du en travl kalender? Tag den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse online med opstart når du ønsker det. Uddannelsen skal gennemføres på 7 uger og du kan tilgå vores online læringsportal 24/7. 100% online og fleksibelt.
Den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse på engelsk (100% online)
We offer the mandatory occupational health and safety training in English. The online training must be completed in 7 weeks at our e-learning portal. You have full flexibility, support and guidance throughout the 7 weeks.
Som arbejdsmiljørepræsentant er det afgørende, at du kender de gældende arbejdsmiljølove og de rettigheder, der følger med din rolle. Arbejdsmiljølovgivningen sikrer, at arbejdspladsen er et sikkert sted for alle ansatte, og det er din opgave at være med til at sikre, at loven overholdes. Hvis du ønsker at lære mere om specifikke lovkrav og hvordan du kan navigere i lovgivningen, kan du læse mere i vores guide til arbejdsmiljølovgivning.
Når en virksomhed skal have en arbejdsmiljørepræsentant (AMR), kan der opstå mange spørgsmål. Vi har derfor besvaret en række spørgsmål om, hvornår og hvordan man vælger en ny arbejdsmiljørepræsentant på arbejdspladsen. Vil du vide mere om valg af arbejdsmiljørepræsentanter - så har vi samlet alt det du skal vide om AMR-valg her.
AMR er en forkortelse for arbejdsmiljørepræsentant.
Som nyvalgt arbejdsmiljørepræsentant (AMR) er det krav, at du gennemføre den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse - også kaldet den obligatoriske arbejdsmiljøuddannelse. Når denne AMR-uddannelse er bestået kan man som medlem i AMO komme på det man kalder suppleringskurser i arbejdsmiljø. Du kan læse mere om vores suppleringskurser her.
En AMR-uddannelse er den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse, som alle nyvalgte arbejdsmiljørepræsentanter (AMR) skal gennemføre. Uddannelsen er fastsat af Arbejdstilsynet og giver dig den grundlæggende viden og de praktiske redskaber, du skal bruge til at varetage rollen som arbejdsmiljørepræsentant.
Mange kalder uddannelsen forskellige ting – fx AMR-uddannelse, arbejdsmiljørepræsentant-uddannelse, AMR-kursus eller blot arbejdsmiljøuddannelse. Uanset navnet er der tale om den samme lovpligtige uddannelse, som sikrer, at du er klædt godt på til at styrke arbejdsmiljøet på din arbejdsplads.
Arbejdsmiljørepræsentanten skal vælges i virksomheder, der beskæftiger mindst 10 ansatte og hvor arbejdet udføres på virksomhedens adresse. Dette gælder for både private og offentlige virksomheder. Læs mere om arbejdsmiljøorganitationen (AMO) her.
Valget af arbejdsmiljørepræsentant finder sted, når der er behov for det eller senest inden for seks måneder efter, at der er ansat 10 eller flere medarbejdere. Hvis der allerede er valgt en arbejdsmiljørepræsentant, skal der stadig være et nyt valg senest seks måneder efter, at den tidligere arbejdsmiljørepræsentants valgperiode er afsluttet.
Valget af arbejdsmiljørepræsentant foregår gennem en demokratisk proces, hvor medarbejderne har mulighed for at nominere og stemme på kandidater. Der kan være forskellige metoder til at organisere valget, såsom hemmelig afstemning eller enighed mellem medarbejderne. Arbejdsmiljølovgivningen fastsætter ikke specifikke regler for valgprocessen, så det kan variere afhængigt af virksomhedens praksis og aftaler inden for virksomheden.
Valgperioden kan variere, men den er normalt to eller fire år. Den specifikke valgperiode kan fastlægges i virksomhedens arbejdsmiljøaftale eller gennem lokale aftaler. Når valgperioden udløber, skal der være et nyt valg af arbejdsmiljørepræsentant inden for en given tidsramme for at sikre kontinuitet i arbejdsmiljøarbejdet.
For at tilmelde dig en arbejdsmiljøuddannelse hos Apropos Kommunikation kan se nærmere her. Her finder du information om vores tilgængelige kurser. Du kan vælge mellem vores
Vi tilbyder åbne hold såvel som firmarekvireret kursusforløb eller suppleringskurser f.eks. vores supplerende arbejdsmiljødage.
Du kan kontakte os for at få yderligere vejledning eller svar på eventuelle spørgsmål, du måtte have vedrørende tilmelding til arbejdsmiljøuddannelsen.
Som nyt medlem i arbejdsmiljøorganisationen kan det være en udfordring at finde ud af, hvor du skal starte. Derfor har vi samlet en omfattende vidensbank, hvor du kan finde al den information, du behøver for at komme godt i gang. Her finder du:
Du kan tilgå vidensbanken når som helst, og den er fyldt med nyttige ressourcer, der hjælper dig med at navigere i din nye rolle og få den bedste start.
Har du spørgsmål, eller brug for hjælp? Vi står klar til at hjælpe dig med at finde relevante kurser som netop passer til jeres virksomhed!
Et trygt arbejdsmiljø er en god investering. Vi er eksperter inden for arbejdsmiljø og har fokus på at skabe en sund og sikker arbejdsplads for dig og dine medarbejdere.