Hvad skal arbejdspladserne have fokus på

Hvad skal arbejdspladserne have fokus på, når Arbejdstilsynet besøger din arbejdsplads
APV

Der skal findes en APV, som skal være udarbejdet eller revideret inden for de seneste 3 år. Medarbejderne skal have været inddraget i planlægningen og gennemførelsen af APV.

En APV skal være skriftlig/elektronisk og skal kunne udleveres til Arbejdstilsynet. Du kan finde et eksempel på en elektronisk APV her: http://www.apvplus.dk/

En APV skal indeholde følgende:
• Kortlægning af arbejdsmiljøet
• Vurdering af arbejdsmiljøforholdene
• Inddragelse af sygefraværet (Det har været lovkrav siden 2005)
• Prioritering og handleplan for udbedring af arbejdsmiljøproblemer
• Opfølgning på handleplan
Vær opmærksom på, at en APV skal omhandle både fysisk og psykisk arbejdsmiljø samt sygefravær. Sikkerhedsudvalget skal være inddraget i udarbejdelsen af APV.

Sikkerhedsorganisationen
Der skal være en sikkerhedsorganisation (Sikkerhedsudvalg/ sikkerhedsgruppe/ daglig sikkerhedsleder)
Det er ejeren af virksomheden, som er formand for det Hovedsikkerhedsudvalget/ sikkerhedsudvalget. Læse mere her om ansvar: /definition-arbejdsgiver-arbejdsleder/

Arbejdsmiljøuddannelse
Sikkerhedsgruppens medlemmer skal have gennemført arbejdsmiljøuddannelsen senest 8 måneder efter valget. Senest 4 uger efter valget skal man være tilmeldt arbejdsmiljøuddannelsen. Personer, der har gennemført en arbejdsmiljøuddannelse tidligere efter den 1.4.1991, skal på kursus igen.

Materialet skal være tilgængeligt for ansatte og AT
Det er en god ide, at arbejdspladsen har en mappe med alle oplysninger samlet:
• APV med handleplan
• Fortegnelse over arbejdsmiljøorganisationen og dens medlemmer
• Dokumentation for gennemført eller tilmeldt arbejdsmiljøuddannelse
• Dagsorden og referater fra møder i arbejdsmiljøudvalget Det kan godt ligge ielektronisk form, men når Arbejdstilsynet kommer og screener, skal de have adgang til materialet eller have det udleveret. Kan arbejdspladsen det ikke umiddelbart, så fortsætter de tilsynsførende med et grundigere tilsyn, selvom formalia reelt er i orden.

Typiske problemer i Branchen
Arbejdspladsen skal have forholdt sig til branchens væsentligste problemer i sin APV. Branchens typiske problemer kan man læse om i Arbejdstilsynets vejvisere. Find din vejviser her (måske skal du bruge flere vejvisere)

Arbejdstilsynet har fokus på alle de temaer som beskrives i vejviserne
Alle punkter skal være nævnt i APV’en, Det betyder, at arbejdspladsen skal kunne dokumentere at:
• Der er taget højde for arbejdsmiljøforhold ved planlægning af arbejdet og indretning af arbejdspladsen
• Der gives oplæring til jobbet, herunder instruktion i brug af tekniske hjælpemidler og der skal være brugsanvisninger til hjælpemidlerne
• Lovpligtige eftersyn af løfteredskab/el-værktøj udføres og dokumenteres

Ulykker Arbejdspladsen skal kunne dokumentere, hvordan den registrerer og følger op på ulykker. Det gælder alle arbejdspladser. Selv tæt og nærved ulykker skal der følges op, læs mere her: /cm490/

Kemikalier/ maskiner
Hvor der er kemikalier på arbejdspladsen, der er klassificeret og mærket: sundhedsfarlig, skal der være:
• En liste over kemikalier (i APV) og arbejdspladsbrugsanvisninger,
• Der skal være brugsanvisninger for alle maskiner

Psykisk arbejdsmiljø
Arbejdstilsynet har fokus på psykisk arbejdsmiljø på alle arbejdspladser. Det er svært at beskrive konkret, men arbejdspladserne bør kunne dokumentere, hvordan de:
• Forebygger vold
• Håndterer/støtter medarbejdere, der udsættes for vold/trusler eller lignende

Nye arbejdsmiljøvejvisere på vej
Der er en nye arbejdsmiljøvejviser på vej, Tidspres, ulykker og vibrationer er nogle af de emner, som de nye vejvisere om arbejdsmiljø kommer ind på. I vejviserne kan du få hjælp til at afdække din virksomheds arbejdsmiljø - blandt andet ulykker, støj, psykisk arbejdsmiljø og ergonomi.
Her kan du læse om hvad der er fokus på i de nye vejvisere: http://www.at.dk/sw32616.asp

Indeklima, ventilation og akustik
Især i køkkener vil Arbejdstilsynet have fokus på ventilationsforhold og akustik.

Kontormiljøer
I kontormiljøer er f.eks. printeres og kopimaskiners placering og ventilations-forholdene i fokus. Derudover vil Arbejdstilsynet kunne have fokus på belysning og skærmes placering, samt generelt kontorarbejdspladsens indretning.

Helbredsundersøgelse ved natarbejde
Ansatte med natarbejde skal tilbydes en helbredsundersøgelse.

Retningslinjer for eftersyn/ kontroller mm.
Løftegrej såsom lifte og kraner skal efterses én gang årligt af en autoriseret person. Mindst hver 12 måned skal der af leverandøren eller en anden sagkyndig person gennemføres et hovedeftersyn.

El-værktøjer
El-værktøjer, såsom boremaskiner, hækkeklippere, vinkelslibere, fræsere, der er med ledning og flytbare, skal efterses hvert halve år af en instrueret person eller autoriseret elektriker jf. stærkstrømsbekendtgørelsen.

Elektriske maskiner og apparater i øvrigt
El-senge, røremaskiner, håndmiksere, køleskabe, søjleboremaskiner og lignende elektrisk maskine skal efterses efter leverandørens anvisninger, som skal stå i en brugsanvisning. Det skal ved passende eftersyn og vedligeholdelse sikres, at et teknisk hjælpemiddel til stadighed under anvendelse holdes i forsvarlig stand og i overensstemmelse med de krav jævnfør §6 i Arbejdstilsynets bekendtgørelse nr. 1109 af 15. december 1992 om anvendelse af tekniske hjælpemidler.

Lokaludsugning, emhætter o.l.
Emhætter over komfurer, hvor der laves mand eller over vaskemaskiner el. lign skal have synlig kontrolordning der viser om der reelt er udsug.

Kemisk APV
Det er i dag et krav fra Arbejdstilsynet, at man laver en såkaldt kemisk APV. (Ifølge bekendtgørelse nr. 292 af 26. 04.2001 om arbejde med stoffer og materialer)). Mindstekravet er her, at man laver en fuld liste over alle farlige kemiske stoffer og produkter man anvender, det gælder også alle produkter der er mærket med et orange faremærke. Eksempler kan være: toiletrens, grundrens, afkalker og maskineopvask.

Arbejdspladsbrugsanvisning
Laver man ud fra leverandørbrugsanvisninger på alle de farlige produkter. Leverandørerne skal ifølge førnævnte bekendtgørelse 292 levere en 16-punkts leverandørbrugsanvisning. På leverandørbrugsanvisningen kan man for eksempel udvide beskrivelsen af personlige værnemidler ved ikke blot at anbefale at bruge beskyttelseshandsker, men også nærmere at beskrive præcist hvilken type beskyttelseshandske fra en bestemt leverandør man har valgt at bruge og hvilken skuffe de ligger i.

Oprydning
Hvis I har mange kemiske stoffer og produkter stående på arbejdspladsen er det oplagt at starte med en oprydning. Det kan være produkter man ikke længere bruger og som derved er med til at give en fornemmelse af kaos og uoverskuelighed.
Det betyder selvsagt at jo færre farlige produkter man har, jo færre arbejdspladsbrugsanvisninger skal man lave. Jo kortere liste og dermed mere overskuelighed får man som ekstragevinst.



Tilmelding til nyhedsbrev