APROPOS kommunikation ApS er godkendt og certificeret af Arbejdstilsynet og Danmarks Akkrediteringsinstitution som udbyder af den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse
Sager om arbejdsskader skal for fremtiden behandles hurtigere og mere effektivt. Derfor planlægger Arbejdsskadestyrelsen at gøre mere ud af visitationen end hidtil, så sagerne bliver sorteret og planlagt bedre fra starten. Resultatet skulle gerne være, at sagerne skifter hænder så få gange som muligt, og at der træffes så mange afgørelser som muligt.
Den nye arbejdsgang træder i kraft i løbet af foråret, og Arbejdsskadestyrelsen vil løbende vurdere, hvordan ændringerne virker.
De nye regler kommer på et tidspunkt, hvor Arbejdsmarkedsstyrelsen kan dokumentere, at produktiviteten er steget. I Styrelsens center for private forespørgsler er produktiviteten siden efteråret øget med 19 procent, samtidig med at antallet af verserende sager er nedbragt.
Den udvikling er sket på grund af indførslen af det såkaldte LEAN-princip i organiseringen af arbejdet. Det indebærer, at der bliver strammet op på sagsgange og arbejdsprocesser. Siden september 2005 er der ifølge Arbejdsskadestyrelsen indført 60 forbedringer, og styrelsen lover, at arbejdet efter LEAN-principperne vil fortsætte, og at det vil føre til yderligere stigninger i produktiviteten. Læs mere om LEAN her
Arbejdsskadestyrelsen oplyser i øvrigt, at 74 procent af alle sager i 2005 blev afsluttet i løbet af et år. Målet for 2006 er 90 procent. I de seneste tre år har sagsbehandlingstiden været på 7-8 måneder.
I alt har Arbejdsskadestyrelsen truffet 115.000 afgørelser i 2005. Ca. 13 procent af afgørelserne bliver anket til Ankestyrelsen, der har omgjort ca. en procent af Arbejdsskadestyrelsens afgørelser.