Når der udføres tjeneste med sovende nattevagt, er det afgørende, at der findes egnede rammer for hvile og restitution. Det gælder fx for læger, sygeplejersker, brandfolk og ambulancepersonale, som har døgnvagt på tjenestestedet.
Et vagtværelse er ikke bare et rum med en seng – det er en ramme for parathed, sikkerhed og arbejdsmiljø. Derfor stiller både lovgivningen og den praktiske virkelighed krav til, hvordan rummet skal være indrettet og anvendt.
Ifølge § 43, stk. 2 i bekendtgørelsen om faste arbejdssteders indretning skal der være indrettet en soveplads i et passende rum, der kan aflåses. Rummet må ikke anvendes til andre formål, når det benyttes som soverum, og der skal være adgang til toilet og håndvask i passende nærhed.
Disse krav uddybes i At-vejledning A.1.13 om velfærdsforanstaltninger på faste arbejdspladser, hvor det præciseres:
“Hvis der på arbejdsstedet udføres tjeneste med tilladelse til at sove, skal der være indrettet soveplads. Sovepladsen skal være indrettet i et passende rum, der kan låses. Rummet må ikke bruges til andre formål, når det benyttes som soverum. I passende nærhed af soverummet skal der være et toilet med håndvask.”
Grundlæggende krav til vagtværelset/ sovepladsen.
Når kontor og hvile blandes
Fra tid til anden hører vi om arbejdspladser, hvor der er sat en seng ind i et lokale, der også fungerer som kontor. I sådanne tilfælde skal man være opmærksom på, at rummet nu også skal leve op til kravene til et egentligt soverum. Det betyder blandt andet, at der skal være fokus på ventilation, rengøring og mulighed for aflåsning under hvile.
Samarbejde, vurdering og rådgivning
Disse krav er ikke kun tekniske - de afspejler en grundlæggende respekt for medarbejderens behov for hvile, sikkerhed og parathed. Et vagtværelse skal være en tryg ramme, hvor man kan lade op og være klar til at handle, når det gælder.
Den lokale arbejdsmiljørepræsentant eller tillidsrepræsentant er en oplagt sparringspartner, når vagtværelsets indretning skal vurderes. Sammen med ledelsen og kollegerne kan man sikre, at både lovens krav og medarbejdernes behov bliver mødt - og at rammerne for hvile og parathed er i orden.
APV’en skal afspejle alle jobfunktioner – også sovende nattevagter.
Det gælder både de fysiske forhold, hygiejne, støj, ventilation og mulighederne for uforstyrret restitution. Vagtværelsets indretning og anvendelse er en naturlig del af det samlede arbejdsmiljø og skal vurderes som sådan.
Vagtværelsets indretning og anvendelse skal indgå i arbejdspladsens APV.
En arbejdspladsvurdering (APV) skal afspejle alle jobfunktioner - også sovende nattevagter. Det gælder både de fysiske forhold, hygiejne, støj, ventilation og mulighederne for uforstyrret restitution. Vagtværelset er ikke en særskilt zone, men en naturlig del af det samlede arbejdsmiljø - og skal vurderes som sådan.
Denne tekst er en faglig anbefaling og vejledning, som kan bruges til dialog og vurdering - men den udgør ikke et juridisk svar.
Hvis du står i en konkret situation med tvivl om indretning, krav eller rettigheder, anbefales det, at du kontakter Arbejdstilsynet eller din fagforening for yderligere rådgivning og hjælp.
