Forstå psykisk arbejdsmiljø: De 6 guldkorn

 

Et sundt psykisk arbejdsmiljø er fundamentet for både medarbejdernes trivsel og virksomhedens resultater. Når vi har det godt på arbejdet, bliver vi mere engagerede, kreative og motiverede – og det smitter af på hele organisationen. Men hvad skal der egentlig til for at skabe et arbejdsmiljø, hvor alle kan trives og yde deres bedste? Forskning peger på, at der især er seks centrale faktorer, som har afgørende betydning for det psykiske arbejdsmiljø. Disse faktorer kaldes "De 6 guldkorn" og danner grundlaget for en arbejdsplads, hvor både mennesker og forretning kan blomstre.

 

 

De 6 guldkorn 

 
Gennem mange års forskning på Arbejdsmiljøinstituttet har man identificeret seks faktorer, der er helt centrale for det psykiske arbejdsmiljø. Disse seks faktorer bliver omtalt som »De 6 guldkorn«. De først fem gælder det, at man »ikke kan få nok af dem«. Med det sjette guldkorn er det noget anderledes da kravene hverken skal være for høje eller for lave. Her gælder det altså om at finde det niveau, der er passende for den enkelte.

 

Indflydelse

Den enkelte har indfl ydelse på sit eget arbejde og på de betingelser, det foregår under. Det kan være arbejdstiden, hvem man arbejder sammen med, valg af redskaber eller procedurer, arbejdets tilrettelæggelse, arbejdsstedets indretning osv.
 

Mening i arbejdet

Man kan se, hvordan det man selv laver, har sammenhæng med det samlede produkt. Det er også sådan, at arbejdet har en mening ud over selve det at tjene penge. Her kommer værdier og mål også ind i billedet.
 

Forudsigelighed

Forudsigelighed handler om at få de relevante informationer på det rigtige tidspunkt. Det vigtige her er at undgå uvished og ængstelse. Det er altså ikke meningen, at man skal kunne forudsige detaljerne i dagligdagen. Forudsigelighed handler om de store linier.
 

Social støtte

Støtte kan være både praktisk og psykologisk. Det vigtige er, at den kommer på det rigtige tidspunkt, hvor man har behov for det. Støtten kan komme fra såvel kollegaer og ledere.
 

Belønning

Det er vigtigt, at belønningen står mål med indsatsen. Ellers vil det opfattes som uretfærdigt. Belønningen kan være løn, anseelse og påskønnelse eller muligheder for udvikling og karriere i forbindelse med jobbet. Alle 3 former for belønning har betydning for den ansatte.
 

Krav

Kravene i arbejdfet er både kvantitative og kvalitative. De kvantitative krav skal være passende. Det betyder, at man hverken skal have for meget at lave eller for lidt. Også de kvalitative krav skal passe til personen. Arbejdet skal altså hverken være for svært eller for let. Måske »lidt for svært« er det bedste. Endelig skal kravene være klare. Man skal altså vide, hvornår arbejdet er fuldført godt nok.
 

 

vidensbank om arbejdsmiljø

Har du brug for mere viden inden for arbejdsmiljø?

 

Vi har gjort det nemt for dig og samlet dem mest nyttige viden inden for arbejdsmiljø i vores vidensbank. I videnbanken finder du bl.a.:

 

  • Råd og vejledning om, hvordan du bedst håndterer risikovurdering og arbejdsmiljøspørgsmål.
  • Skabeloner og værktøjer til at dokumentere og rapportere arbejdsskader og risici.
  • Best practices og tips fra erfarne arbejdsmiljørepræsentanter.

 

Du kan tilgå vidensbanken når som helst, og den er fyldt med nyttige ressourcer, der hjælper dig med at skabe et godt arbejdsmiljø.

 

Gå til vidensbanken

 

 

 

  Nyheder

Få de seneste opdateringer om arbejdsmiljø, nye regler og kommende tiltag.


link ikon  Læs nyheder

 

 

  Kursuskalender

Se kommende kurser og tilmeld dig den rette uddannelse for dig eller din virksomhed.


Link ikon Se kursuskalender

 

 

  Kontakt os

Har du spørgsmål? Vi står klar til at hjælpe dig videre. Ring på +45 70 22 45 30  eller send en mail.


link ikon Kontakt os

 

 

 

 




Relaterede sider:

Tilmelding til nyhedsbrev
De 6 guldkorn