APROPOS kommunikation ApS er godkendt og certificeret af Arbejdstilsynet og Danmarks Akkrediteringsinstitution som udbyder af den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse
Larm og afbrydelser er en del af arbejdsdagen

Larm og afbrydelser er en del af arbejdsdagen


Kollegastøj. Støj og uro på jobbet kan give træthed og koncentrationsbesvær. Især kollegaer, der afbryder, er et forstyrrende element på arbejdspladsen.


Eksotiske mobilringetoner og støjende kontormaskiner er forstyrrende; men det, der topper på medarbejdernes hadelister, når det drejer sig om forstyrrende elementer på arbejdspladsen, er de andre kollegaer.

Danskere på job føler sig generet af andre medarbejdere, viser en ny undersøgelse fra virksomheden GN Netcom, der fremstiller headset. Undersøgelsen er udarbejdet sammen med analysebureauet Enalyzer.
 
Ud af 571 adspurgte i 275 danske virksomheder, svarer halvdelen, at de føler sig forstyrret af kollegaer, der afbryder. 35 procent svarer, at de bliver generet af kollegaer, der taler, mens 33 procent bliver distraheret af anden kontorlarm. Især de åbne kontorlandskaber, der de senere år er favoriseret, får kritik for, at medarbejderne er støjplagede.
 

»Problemet er ofte, at jo mere larm, der er, des højere taler folk, og så udvikler det sig til en negativ spiral, særligt hvis der ikke er taget højde for at dæmpe larmen,« siger GN Netcoms danske country manager Søren Schønnemann.

Larmen og de mange afbrydelser er ikke kun kilde til irritation. Konsekvensen er også, at uroen giver koncentrationsproblemer, træthed og påvirker arbejdsindsatsen så meget, at medarbejderne arbejder dårligere og langsommere. Nogle tager endda hjem for at få ro til at arbejde.
 
En løsning, Eva Bjerrum, der er innovationschef i den private forskningsinstitution Alexandra Instituttet, synes er uholdbar, hvis det er en flugt fra arbejdspladsen.
 

Uro og træthed

»Det, at arbejde hjemme, skal ses som en mulighed. Eksempelvis fordi man så har mulighed for at arbejde på andre tidspunkter. Det kan være en fordel, hvis man har små børn, eller hvis man skal igennem en lang rapport, som man bedre kan læse hjemme i sofaen,« lyder det fra hende.

Hun interviewer og observerer folk i åbne kontorlandskaber og kan se, at der er størst problemer med afbrydelser i arbejdet, når alle medarbejdere er placeret i ét arbejdsrum, som på én gang skal rumme alle deres forskellige arbejdsaktiviteter.

»Det duer ikke, at nogle taler i telefon eller sam- arbejder med andre kolleger, mens andre skal fordybe sig. Problemet er, at de forskelligartede arbejdsopgaver kommer i konflikt med hinanden. De, der er i gang med at tale i telefon, skal forsøge ikke at forstyrre deres kollegaer; og de, der er i gang med fordybelsesopgaver og skal koncentrere sig, får ikke ro. Uanset hvor god vilje, man har, og hvor meget hensyn, man tager – vil det altid være en utilfredsstillende arbejdssituation for alle parter.«

Hun påpeger, at et arbejdsrum næsten altid vil være livligt.
 
»Det kan ikke undgås, at telefoner ringer, kollegaer går ind og ud, eller at nogle lige vil drøfte en faglig problemstilling. Derfor er det ‘stilheden’, som skal trækkes ud af rummet,« siger hun og tilføjer, at på flere af de arbejdspladser, hun samarbejder med, er kontorindretning kommet op på det strategiske niveau i en virksomhed.
 
I den ideelle verden tager ledelsen nemlig udgangspunkt i virksomhedens strategi, værdier og arbejdsprocesser og skaber rum, der understøtter medarbejdernes arbejdsbehov. Hendes forslag er et miks mellem åbne rum i forskellige størrelser, kontorer eller biblioteker til fordybelse, spændende forhaller, interne og eksterne møderum, trådløs og bærbar it og telefoni.
 

Stressede og vrede

Undersøgelsen viser også, at problemet med larm og afbrydelser er størst i brancher som banker, forsikringsselskaber og andre finansielle institutioner; men også it-branchen og handelsvirksomheder har problemer med larm og afbrydelser på jobbet.

Den personlige konsekvens er ifølge Søren Schønnemann, GN Netcom, at flere føler sig stressede, vrede og irriterede over at skulle håndtere deadlines og krævende chefer, samtidig med at de konstant forstyrres.
 

Spørgsmålet er så, hvad medarbejderne, der netop arbejder i et støjhelvede, kan gøre. Kan man lave regler?

»Nej,« svarer Eva Bjerrum, der er indædt modstander af ritualer og regler om, at planter ikke må stå på bordet, at man sætter skilte op med ikke at ville forstyrres, eller hvis man forsøger at lave to meter høje skærme for at afskærme sig for uroen blandt kollegaerne.

»Det er en falliterklæring; for det er de sure, der laver reglerne, og så skal de andre indrette sig efter dem. Det holder ikke på en arbejdsplads, for det betyder, at folk begynder at lave om på sig selv ved at begynde at tale lavere og lægger en dæmper på sig selv. Det er meget vigtigt, at man kan være sig selv, når man er på job, og at man ikke er bange for at forstyrre de andre,« siger hun.

Hvad gør man så, hvis det er tilfældet?
 

»I så fald handler det om, at det psykiske arbejdsmiljø skal forbedres. Måske er det netop kernen i det her. Min erfaring viser, at støj og afbrydelser i virkeligheden tit handler om manglende ledelsesansvar, og det påvirker naturligt nok det fysiske eller psykiske arbejdsmiljø eller arbejdsopfattelsen,« lyder hendes konklusion.




Relaterede sider:

Tilmelding til nyhedsbrev