Følg os på Facebook
Kursusoversigt og tilmelding

Syv timer under dynen - og ikke længere


Det duer ikke at ligge for længe under dynen, hvis man skal tro nogle af de seneste forskningsresultater på søvnfronten. Syv timer er den magiske grænse for, hvor lang tid man bør sove.

Ni timers søvn er næsten lige så usundt som fem timers nattesøvn, konkluderer forskere.

Syv timer - og så er det ud af fjerene.  I hvert fald hvis man skal lytte til nogle af de seneste forskningsresultater på søvnfronten, skriver videnskab.dk. Syv timers søvn er nemlig den magiske grænse for, hvor længe man bør sove, hvis man vil beskytte sig bedst muligt mod hjertekarsygdomme, konkluderer forskere fra West Virginia University.

Bliv ikke liggende for længe
Og faktisk er det næsten lige så slemt at tage et par ekstra timer på øjet, som det er at nøjes med fem timers søvn over en længere periode, mener forskerne.
Forskernes undersøgelser viser således, at personer, der sover ni timer i stedet for syv har 1,5 gange større risiko for at blive ramt at hjertekarsygdomme. 

Til sammenligning - og ikke overraskende - viste det sig, at folk, der sover under fem timer, fordobler deres risiko for at udvikle hjertekarsygdomme.

 

Trods de nye forskningsresultater er søvneksperter dog forsigtige med helt at dømme den lange søvn ude.

Jan-Erik Broman, chef for søvnklinikken på Uppsala Universitetshospital, siger til Dagens Nyheter, at det dårlige helbred hos syvsoverne kan skyldes andre ting end den lange søvn i sig selv.

»Jeg tror ikke, at den lange søvn i sig selv er farlig, med mindre det er et tidligt tegn på en anden form for sygdom. Endelig kan det også være, at man sover længe, fordi kvaliteten af søvnen er dårlig«, siger han.


Hold øje med dine søvnmønstre
I stedet for at forhippe sig på antallet af timer under dynen, bør man i stedet være opmærksom på, om man pludselig ændrer søvnmønster eller bliver træt midt på dagen trods udmærket nattesøvn, mener den svenske forsker.

De nye forskningsresultater, der bygger på data fra det amerikanske National Health Interview Survey fra 2005, er offentliggjort i tidsskriftet SLEEP.