Følg os på Facebook
Kursusoversigt og tilmelding

Flere gode råd til den stressede

 

For det første må du erkende af du er stresset og at du derved har et problem som kræver at du gør noget ved det. Du må ikke lade stå til og tro af det løser sig af sig selv. Det er dumt. Nu er det dig der skal bestemme.

 

Sørg for at få masser af huller igennem dagen hvor du kan koble fra og slappe af. Når du slapper af skal det være i hoved såvel som i krop. Lav en aktivitet som får dig til at tænke på noget andet end arbejde. Lyt til noget god musik, leg, dyrk en spændende hobby el.andet.
 
Du skal have kontrollen over dit eget liv tilbage. Det er dig der skal bestemme over dit liv. Du ved hvad du kan tåle og det må du respektere. Snak med din ledelse og få dit arbejde organiseret på en sådan måde at du kan leve og være tilfreds med det.
 
Hvis du kan så drop kaffe, te, cigaretter og alkohol. Disse stimulanser gør stressen meget værre. Netop disse stimulanser stimulerer hjernen til at producere mere adrenalin.
 
Bevæg dig. Brug trapperne i stedet for elevatoren. Gå en rask tur på en halv time om dagen. Det giver motion og får renset hovedet. Lad være med at overdrive. Kroppen har bedre af hvile end overdreven motion ved udmatningsstress, men behov for fysisk aktivitet ved kedsomhedsstress.
 
Le dig glad. Det kan lyde lidt mærkeligt, men når vi griner producerer vi faktisk en masse hormoner som neutraliserer stresshormoner. Vi får velvære og livet føles lettere. Få humoren tilbage i dit liv.
 
Brug dine venner og kolleger. Det er meget vigtigt når man er stresset, at man ikke isolerer sig. Få støtte hos dem du har tillid til. Vær sammen med andre. Andre ser ofte ens situation klarere end man selv gør når man er stresset. Lyt til dem.
 
Løs dine uløste konflikter hvis du har nogle. Vi render ofte rundt med en masse ting vi ”burde” løse. Ryd op. Få snakket med dem som det ikke fungere med, ægtefælden, kollegaen og find ud af hvordan i kommer videre. Det er dumt bare at lade stå til og det ”stjæler” en masse energi!