APROPOS kommunikation ApS er godkendt og certificeret af Arbejdstilsynet og Danmarks Akkrediteringsinstitution som udbyder af den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse
Appreciative Inquiry

Appreciative Inquiry

 

Fokusér på dét, der virker!
– fordi det, man fokuserer på, kommer der mere af 


Væk fra problemsnak. Er du træt af "lerdueskydning" på hinandens idéer, forsvarsholdninger, negativitet og lav grad af motivation, er det værd at bruge Appreciative Inquiry metoden, der er et alternativ, der gør en forskel!

Anerkendelse er for mennesket, hvad solen er for planten. Planten strækker sig efter solen, efter lyset. Tanken om at strække os efter lyset - efter håbet - efter drømmene og fremtiden. Når anerkendelsen bruges som middel, så blomster også mennesker og folder sig ud.
Metodisk er værdsættende samtaler først og fremmest udviklet og videreudviklet i USA og England over de sidste 10 år af bl.a. David L. Cooperrider, Peter Lang og Diana Whitney.


Om AI gælder endvidere, at det er den mest anvendte metode til at udvikle en Lærende Organisation, og at metoden er teoretisk i samklang med teorier som Systemisk Tænkning og Neuro Lingvistisk Programmering (NLP).


I AI er der få grundantagelser, som man må overveje nøje, hvis metoden skal lykkes.

Oversat fra Sue Annis Hammonds bog, The Thin Book of AI, lyder det således:

  • I ethvert samfund og enhver organisation er der noget, som virker.
  • Det, vi fokuserer på, bliver vores virkelighed.
  • Virkeligheden skabes i øjeblikket, og der er flere virkeligheder.
  • Den måde, der spørges på i en organisation eller i en gruppe, influerer på en eller anden måde på gruppen.
  • Folk er mere trygge og har det bedre med at rejse ind i fremtiden (det ukendte), hvis de medbringer dele af fortiden (det kendte).
  • Hvis man skal medbringe noget fra fortiden, skal det være det bedste herfra (eller det, der virker).
  • Det er vigtigt at værdsætte forskellighed.
  • Det sprog, vi bruger, skaber vores virkelighed.

Igennem hele AI-processen er dialogen, interviewet og historiefortællingen helt centrale elementer.
Appreciative Inquiry (AI) stiller spørgsmål til det, som i hverdagen giver organisationen liv:

  • Hvornår og hvordan opnås den største effektivitet?
  • Hvordan opleves det gode arbejdsmiljø?
  • Hvad vil det sige at udvikle værdifulde og bæredygtige produkter og serviceydelser?

På den måde åbner AI en række vinduer ind til den positive kerne i organisationen, som er fundamentet for udfoldelse og udvikling.

 

Du kan kontakte os her

 





Relaterede sider:

Tilmelding til nyhedsbrev