Følg os på Facebook
Kursusoversigt og tilmelding

Medarbejdersamtaler er gået af mode

 
De såkaldte medarbejderudviklingssamtaler får hverken medarbejdere til at arbejde mere eller bedre, viser en norsk undersøgelse, Dansk forsker er ikke forbavset.
 
  • Hvordan oplever du din indflydelse på eget arbejde?
  • Hvordan vurderer du samarbejdet med din nærmeste leder?
  • Hvor ser du dig selv om 2 – 3 år?

Det er spørgsmål som disse som stilles i de såkaldte MUS-samtaler (medarbejderudviklingssamtaler), der har til formål at kortlægge medarbejdernes kompetanceudvikling og karrierermuligheder på jobbet.

Men ifølge en ny norsk undersøgelse fra Handelshøjskolen BI kan samtalen i værste fald være spild af tid. De får nemlig ikke medarbejderne til at arbejde mere eller skabe bedre resultater.
 

Rutinesamtaler
Professor Bøje Larsen er ekspert i ledelse og organisation ved Copenhagne Business School, og han er ikke forundret.
Han mener, at hovedårsagen til, at MUS-samtalen ikke virker efter hensigten er, at de er gået hen og blevet rutine. Han kender ikke til lignende undersøgelser på danske arbejdpladser, men mener, at billedet meget vel kan være det samme i Danmark. ”Jeg er ikke forbavset over resultatet i undersøgelsen. Som så mange andre ledelsesinstrumenter sygner det hen og bliver rutine. De bliver oftere gennemført af vane og ikke med samme energi som tidligere,”


Lektor Lis Errebo fra CEUS (Center for Erhverv og Uddannelse Storstrøm) mener ikke, at medarbejdersamtaler er overflødige, men hun er enig i, at de ikke altid bliver taget lige seriøst. ”MUS-samtaler handler om respekt omkring medarbejdernes udvikling. Derfor er det vigtigt, at der bliver fuldt op på de aftaler, der bliver indgået mellem lederen og medarbejderen. Det værste , der kan ske er, at samtalerne ender i ingenting, for så mister alle parter respekten for dem” siger Lis Errebo. Hun nævner efteruddannelse som en af måderne hvorpå virksomheden kan følge konkret op på MUS-samtalen, men det er ikke altid ligetil.
Tid til fornyelse
”Problemet er jo, at manglen på arbejdskraft flere steder betyder, at virksomhederne har svært ved at undvære medarbejderne og derfor undlader at sende dem på efteruddannelse,” forklarer hun.
Lis Errebo mener dog fortsat, at MUS-samaler er vigtige. ”Medarbejdernes kompetence er virksomhedens omdrejningspunkt. MUS-samtaler er, anvendt etisk og efter hensigten, et fantastisk styrings- og udviklingsværktøj for både virksomhed og medarbejder” siger hun.
 

Samma entutiasme deler Bøje Larsen ikke. ”MUS-samtalerne bliver efterhånden gennemført af vane. Derfor ville det være godt at stoppe dem for en tid og så gennemføre dem senere med større energi. Så kan man også overveje, om der skal være andre formål med dem end at fremme produktiviteten,” siger Professer Bøje Larsen.






Relaterede sider: