APROPOS kommunikation ApS er godkendt og certificeret af Arbejdstilsynet og Danmarks Akkrediteringsinstitution som udbyder af den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse
Walt Disneys kreativitetsstrategi

Walt Disneys kreativitetsstrategi

 
Vi får masser af ideer hver dag. De fleste af dem bliver aldrig ført ud i livet. Enten fordi den indre kritiker eller omgivelserne afbryder med en negativ kommentar, eller fordi den indre realist fortæller, at det er umuligt. Drømmene og ideerne får ikke en ærlig chance for at udvikle sig.
 
Walt Disney var god til at drømme og til at udvikle ideer. Han var bevidst om at "klæde sin organisation på" med de relevante ressourcer, og han vidste også, at det er vigtigt ikke at blande tingene sammen. 'If you can dream it - you can do it', som han udtrykte det.
 
Robert Dilts, en amerikansk NLP-træner, har studeret nogle af Walt Disneys metoder og udviklet en kreativitetsstrategi, som han har kaldt 'Disney-strategien'.

Strategien er opdelt i tre faser med 3 forskellige synsvinkler:

1. Drømmeren
I denne fase udvikles og udvælges ideerne. Det er en drømme- og brainstorming fase, hvor alle muligheder vendes.

2. Realisten
I denne fase organiseres ideerne, og det besluttes, hvordan de skal udføres. Der bliver taget stilling til, hvad der skal realiseres, hvordan, i hvilket omfang, hvornår, og af hvem.

3. Kritikeren
I denne fase vurderes alle de fremkomne forslag og ideer med kritiske øjne.

Strategien kan udføres alene eller i grupper, hvor alle arbejder med alle tre dele. Det vigtige er at være bevidst om den rolle, man har i den enkelte fase.
 

Det er en god ide at markere 'synsvinkelskiftet' ved at flytte sig fysisk. Disney havde indrettet tre forskellige områder til formålet, men det er ikke nødvendigt. Det vigtigste er at adskille faserne og have bevidstheden med. Vi kan ikke udvikle ideer, kritisere og planlægge samtidig.




Relaterede sider:

Tilmelding til nyhedsbrev