Følg os på Facebook
Kursusoversigt og tilmelding

Fremtidsværkstedet


Fremtidsværkstedet stammer fra slutningen af 80’erne, og er udviklet af socialforskeren Robert Junk.
Et fremtidsværksted er egnet til at skabe dialog og få dialogen rettet fremad mod fælles handlinger. Fremtidsværkstedet skaber ofte stort engagement.
 
Teorien er, at fantasien skal frisættes mest muligt i et tanke- og ideværksted.
 
Fremtidsværkstedet bliver dermed et forandringsværktøj.
 
Grundopfattelsen er, at det er deltagernes egne kræfter, der skal sættes ind, Ikke eksperters.

Man skal selv finde løsningerne. Forudsætter stor aktivitet af deltagerne. Der er flere typer af fremtidsværksteder, idet værkstedet formes ud fra temaet, deltagernes forudsætninger og formålet.
 
Der er følgende fem kategorier af fremtidsværksteder:
  • Ren problemløsning
  • Udvikling af samarbejde og kommunikation
  • Planlægning af aktiviteter og forløb
  • Organisatorisk og ledelsesmæssig udvikling
  • Personlig udvikling.

 

Der er fem faste arbejdsfaser i fremtidsværkstedet:
  • Forberedelsesfasen
  • Kritikfasen
  • Fantasifasen
  • Strategifasen
  • Virkeliggørelsesfasen.


En vigtig regel i fremtidsværkstedet er, at man undervejs ikke diskuterer de enkelte punkter, der fremkommer i plenum.






Relaterede sider: