Følg os på Facebook
Kursusoversigt og tilmelding

Om at spise og motionerer
5 gode råd

 
1. SLANK UDEN KUR
  • Spis noget der fylder
  • Du kan tabe dig ved at spise noget, der fylder mere og vejer mindre, dvs. frugt og grønt. På den måde får du færre kalorier. De fleste spiser det samme hver dag af gammel vane, men det kan du lave om på: Bland frugt i salaten, kom grønsager i suppen, i sammenkogte retter og på pizzaen (hvis den er et must).
Hele kerner
  • Fuldkornsbrød indeholder flere fibre, og du får færre kalorier.
  • Vand gør dig mæt
  • Mad, der både indeholder mange fibre og meget vand (frugt, grønt, grød, brune ris) giver den største mæthedsfornemmelse. Hvis du drikker et glas vand inden maden, har det ikke den samme virkning, som hvis den samme mængde vand indgik i maden (fx suppe). Men det er stadig et godt trick.
Undgår at blive overmæt
  • Den mest almindelige årsag til, at slankekure går i vasken er, at du ikke bliver mæt, hvis du kun spiser de portioner, der er foreskrevet - hvorefter du snyder og spiser noget helt forkert. Det gælder om at spise lige nøjagtig det, der skal til for at føle dig mæt. Ikke noget med at blive ved, bare fordi det smager godt.
6 om dagen
  • … er en god tommelfingerregel med hensyn til frugt og grønt, men det dobbelte er bedre. Ikke mindst hvis du vil tabe dig.
2. SPIS GRØNT
Grønne oliven
  • ...har den fordel, at olien ikke stopper arterierne til, og olivenolie modvirker visse former for kræft. Brug grønne oliven i salat, spaghettisovs, ratatouille, grønsagsretter og sammenkogte retter i det hele taget.
Granny Smith
  • ...er et lille, grønt æble, som er ud over at være dekorativt er perfekt til æbletærter og muffins.

Frisk mynte

  • ...holder maven i orden og giver frisk ånde. Mynte er godt til salater, kan moses til pesto og er i øvrigt velegnet som pynt på diverse kager.
Grøn te
  • ...er fuld af catechin, som sænker kolesterolindholdet i blodet, giver lavere blodsukker og modvirker kræft. Drik grøn te i stedet for cola og sodavand.
Friske soyabønner (edamame)
  • ...bekæmper frie radikaler, forebygger knogleskørhed, og undersøgelser tyder på, at soya både sænker blodets kolesterolindhold og nedsætter risikoen for brystkræft. For vegetarer er friske soyabønner en god kilde til protein - uden kolesterol! Bælgene fås i eksotiske grøntforretninger. Skal koge 3 minutter.

3. GODE GRUNDE TIL AT DYRKE MOTION

  • Motion modvirker stress
  • Motion mindsker appetitten
  • Motion sætter gang i fordøjelsen
  • Motion er med til at forbrænde flere kalorier
  • Motion giver bedre humør
4. NEMME MÅDER AT MOTIONERE PÅ
  • Tag trappen i stedet for elevatoren
  • Gør rent
  • Ordn haven
  • Vask bilen
  • Tag cyklen i stedet for bilen
5. GÅ EN TUR HVER DAG
  • Den enkleste form for motion er gang. Når du går, bruger du musklerne i fødder, ben, hofter, ryg, mave, skuldre og hals. Du forbrænder kalorier, og gang forebygger knogleskørhed og sukkersyge.
  • Sæt tid af i kalenderen til at gå hver dag, og hold dig til planen.
  • Ret dig op, når du går, så du får brugt alle muskelgrupper.
  • Gå mindst en halv time om dagen
  • Dine sko skal være gået til og må hverken sidde for stramt eller for løst. Vælg noget tøj, du kan røre dig i.





Relaterede sider: